בריאות העורקים – איך נדע מה מצבם?

איך תוכלו לדעת מה מצב בריאות העורקים שלכם? איך מתחזקים ואיך מטפלים במצב קיים?
איך ניתן לדעת אילו תוספי תזונה צריך לקחת ומה הרגלי התזונה שאנחנו צריכים על מנת לשפר את בריאות העורקים? ומה היא בדיקת CIMT ולמה אנחנו צריכים אותה?

התקף לב ושבץ מוחי הם ברובם המכריע כתוצאה של מחלה סמויה בכלי הדם. מה שנקרא טרשת עורקים.
בטרשת עורקים לא מדובר רק בתקפי לב ושבץ מוחי, אלא גם דמנציה.
הסיבה העיקרית שגורמת לדמנציה בגיל המבוגר, לא חייבת להיות אלצהיימר, אלא מה שמכונה דמנציה וסקולרית, שגם היא נובעת מטרשת עורקים.
טרשת עורקים היא מחלה בה כולסטרול מחומצן נצמד אל דופן העורק וגורמת לעיבוי הדופן (על חשבון החלל של העורק).
מיום ליום הדופן מתעבה וכך גורם לזרימת דם לא תקינה והחלל שבו זורם הדם נהיה מוצר יותר ויותר, עד חלילה שמגיעים למצב של חסימה (או נתק בפלאק הטרשתי) מצב שיכול לגרום להתקף לב או לשבץ מוחי.טרשת העורקים היא מחלה שקטה וסמויה, שיכולה להתקדם לאט לאט מיום ליום, ללא כל סימפטומים.
לפעמים, התקף הלב או השבץ המוחי הם הסימן הראשון שגלוי לעין ולפעמים זה כבר מאוחר מידי ונגרם נזק בלתי הפיך לאדם או חלילה גרוע מכך מוות.
האתגר הראשי בכל הקשור לבריאות כלי הדם שלנו, הוא לאתר את הבעיה לפני שהנזק נגרם ואין לנו שום אינדיקציה תחושתית למצב, עד שזה חלילה מאוחר מידי.אחד הכלים שיש לנו כיום זה בדיקת ה CIMT.


למה חשוב לנו לדעת מה מצב העורקים?


קודם כל חשוב לנו לדעת מה מצב העורקים כי המחלה מתקדמת לאט, ללא כל סימפטומים, חשוב לדעת מה מצב העורקים ומה המגמה משנה לשנה.
אנחנו רוצים לדעת מה קצב ההתקדמות או ההחמרה של טרשת העורקים: האם בשנה החולפת העורקים שלנו התנקו (מצב שהוא בהחלט אפשרי!) או חלילה הדופן התעבתה והעורקים נהיו צרים יותר ולאט לאט נחסמים.
שנית, הבדיקה ובמיוחד בדיקות חוזרות במרווחים של שנה זו מזו, יתנו לנו אינדיקציה מעולה האם אנחנו בכיוון הנכון והאם התזונה שלנו נכונה או שאנו זקוקים לשינוי.
אם חלילה נגלה שמצב העורקים הולך ומחמיר, צריך לפעול כמה שיותר מהר על מנת לנוכל להפוך את המצב והקטנת הסיכון לטרשת עורקים חמורה.
חשוב לדעת את מצב העורקים שלנו לא רק כדי לספק את יצר הסקרנות שלנו ולתת לנו אינדיקציה האם אנחנו חיים נכון ובריא, אלא שנוכל לפעול על מנת שנשפר את המצב מאחר ויש מה לעשות.
שינויים בתזונה, בתנועה, בנשימה ותוספי תזונה ספציפיים יכולים לא רק לעצור את תהליך שקיעת הכולסטרול, אלא אף להביא למצב של ניקוי העורקים מהכולסטרול המחומצן שכבר שקע! מידע זה הוא חשוב ורלוונטי אבל צריך לפעול ולא לחכות.
במקרה שהמצב לא טוב יש הרבה מה לעשות כדי לעצור את הרכבת הדוהרת הזו ואפשר אפילו לגרום לה לנסוע בכיוון ההפוך!
מחקרים מראים שעל ידי תזונה ו/או תוספי תזונה ספציפיים ניתן להביא לנסיגה של טרשת העורקים, וממש להביא ל"ניקוי העורקים".בדיקת CIMT חשובה במיוחד לאנשים שבמשפחה שלהם יש רקע של מחלות לב ו/או שבץ מוחי ולאנשים עם גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (עודף משקל, יתר לחץ דם, סכרת, עישון, כולסטרול גבוה), אנשים שחיים תחת עומס רב ובקצב חיים מהיר מאוד, נמצאים בסטרס וכדומה.

מה המדע מאחורי בדיקת CIMT ?


האם הבדיקה של מצב עורקי הצוואר היא אינדיקציה גם למה שקורה בעורקים בלב?
האם היא יכולה לנבא אירועים מוחיים והתקפי לב?
מטא אנליזה שפורסמה ב-2007 בכתב העת המדעי והיוקרתי Circulation וניתחה מספר מחקרים שבדקו את המהימנות של בדיקת CIMT ביחס לניבוא אירועי לב ומוח.
החוקרים כותבים במסקנות שלהם שבדיקת CIMT היא מנבא חזק לאירועים וסקולריים (אירועי לב ושבץ מוחי).מסתבר שיש קשר בין מצב עורקי התרדמה בצוואר לא רק למצב של עורקי הלב, אלא גם למצב של מסתמי הלב.
במחקר מ-2010 חוקרים בדקו את הקשר בין עובי הדופן של עורקי התרדמה בצוואר לבין מצב ההסתיידות של מסתם הלב (Aortic valve)  בקרב אנשים ללא כל סימפטומים.
החוקרים ראו התאמה בין ההחמרה במצב המסתם לבין עובי הדופן של עורקי התרדמה בצוואר.מחקרים רבים מצאו התאמה בין מצב טרשת העורקים בעורקי התרדמה בצוואר לאירועים לבביים ומוחיים (אירועים קרדיו וסקולרים), בקרב אנשים מעל גיל 45.

ב-2006 התפרסם מחקר בכתב העת המדעי המכובד Stroke שבו החוקרים רצו לדעת האם מצב הטרשת בעורקי הצוואר כפי שנמדדת באמצעות מדד ה-CIMT מהווה מדד אמין ומנבא לאירועים לבבים ומוחיים בקרב צעירים, מתחת לגיל 45.
מסקנת החוקרים הינה שעובי הדופן בעורקי הצוואר היא מדד עצמאי ובלתי תלוי שמנבא אירועים לבביים ומוחיים, לא רק במבוגרים, אלא גם בצעירים.וזו רק רשימה חלקית.
מחקרים רבים נוספים הראו התאמה גבוהה בין מצב הטרשת בעורקי הצוואר לבין אירועים לבביים ושבץ מוחי.
אז וודאות של 100% בין מצב עורקי הצוואר לעורקי הלב – אין אף פעם, אבל התאמה טובה מאוד, כפי שהראו המחקרים – יש בהחלט.
וכמובן שגם הידיעה של מצב הטרשת בעורקי הצוואר, שנמצאים בהתאמה מאוד גבוהה לסיכון לשבץ מוחי, הינה חשובה ללא קשר לטרשת בעורקי הלב.בדיקת ה-CIMT הינה הבדיקה הלא פולשנית, הזמינה ביותר לאנשים שמעוניינים לדעת את מצב כלי הדם שלהם, כדי לדעת האם הם צריכים לעשות שינויים משמעותיים בהרגלי חייהם.כיום הבדיקה זמינה יותר ואפשר לעשות אותה בקלות.
כיום יש אפשרות לכל אדם שמעוניין לדעת מה מצב כלי הדם שלו, לעבור את הבדיקה.
מדובר בבדיקת אולטרסאונד שאורכת כ-10 דקות.
היא איננה פולשנית, ללא קרינה ומבוצעת על ידי טכנאי אולטרסאונד בכיר.מומלץ לעשות את הבדיקה פעם בשנה, כדי לראות את המגמה ואת התועלת של השינוי בהרגלי החיים ובתזונה שעשיתם בשנה שחלפה ואת היעילות של תוספי התזונה שאתם צורכים למטרה זו.
לתיאום תור לבדיקה מלאו את הפרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם לקביעת תור.